majagardstroms.blogg.se

2013-10-23
23:10:00

Fina Rolle
Trots att Rolle inte är en favorit hos mig så går jag ändå i taket pga av massa slarv OCH för att en häst ska behöva lida för det. 
 
Arg är det enda ord som passar tror jag, så förvänta er ett rörligt inlägg. 
 
Igår (Tisdag) så skulle några ettor och tvåor brodda lite hästar för att kunna rida ute på ängen. Då använder dom sömmar för att rensa ut broddhålen, okej det är ju ganska smart. Men om man gör de så borde man lägga sömmen i jackan efter så att den inte försvinner. Nä, dom här nötterna till människor lägger dom på golvet. Sedan kommer nästa person och ska sopa stallet, och som vanligt sopar man in allt spån i boxarna - där sömmarna följer med. 
 
Idag när en klasskompis skulle rida Rolle så reagerar vi på att han står och vilar höger framhov på tån. Vi skrattar lite åt honom och hans idéer, och sen när vi börjar tänka till så inser vi att något inte står rätt till. Vi går ut med honom för att se om han är halt och det är han. Rolle stapplar lite i skritten, sen ber vi honom trava. Då är han rejält halt och vill nästan hoppa på tre ben. In i stallet och känna igenom hoven med en visitertång (Han var nyskodd så vi gissade på ev sömtryck) När jag sedan då ska kratsa ur hovarna så upptäcker jag en söm som sitter brevid strålen. Det enda som syns är sömhuvudet och då inser vi att han har en söm rakt upp i hoven. Rolle har då trampat på en av sömmarna som låg i boxen.
 
Det enda som finns att göra är att inte låta Rolle ställa ner hoven igen och snabbt få tag på hovslagaren. Turen var ju att hon var här just idag. Dom drar ur sömmen och Rolle får snällt gå ner till hovslageriet där dom måste börja skära upp hoven en del för att se hur långt det har gått. Veterinär tillkallas för att ge lungnade, bedövning, (tror även stelkramp) och massa där till. Sömmen har då gått in i hoven, böjt sig lite och gått rakt in i kötthoven. Gips, massa mediciner, boxvila, veterinärbesök (för att röntga) och en otroligt blockhalt häst är vad som väntas nu. 
 
Allt pågrund av SLARV. Fyfan vad jag blir irriterad. Förhoppningsvis lärde sig vissa elever något av detta, men en häst ska då fan inte behöva bli lidande. Och det är inget man kan säga att det är en olycka, för jag tycker inte man lägger sömmar på golvet och sen lämnar dom där. Har vi tur är Rolle tillbaka efter vintern. 
 
Detta SKA INTE behöva hända. Jag är så otroligt arg och ledsen på samma gång. Jag mår dåligt av att se Rolle ståendes i sin box och inte ens kunna flytta sig normalt från höet till vattenkoppen enbart för några inte tog upp sömmarna dom la på golvet. Fyfan säger jag bara. 
 
 
 

Kommentar:
#1: Magdalena

Det är väldigt tråkigt när det händer olyckor som hade kunnat gå att undvika. Men det är alltid lättast att vara efterklok tyvärr, och så lätt hänt att man slarvar med något trots att man vet bättre. Hoppas hästen tillfrisknar snabbt.

2013-10-27 @ 09:21:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: